漆ガラスの豆皿。木曽漆器の豊かな魅力を涼やかで透き通る硝子にまとわせた、今までの漆のイメージを塗り替える自由な器シリーズ“hyakushiki”のために製作しました。職人が筆で絵付をしており、ガラスと漆の持つ独特の質感をお楽しみいただけます。柄は水の輪から成る波紋をモチーフにしています。
The plates are a new addition to “hyakushiki” series, a product line of free spirited Urushi-glassware, which redefines conventional perception of lacquer by adorning sumptuous elegance of Kiso lacquer on refreshingly transparent glass wares. The artisans use brush strokes to paint the glassware, forming a unique texture of lacquer and glass for a rare experience. Patterns of water ripples are used as its motif.
photo: Mariko Taya
photo: Mariko Taya
photo: Mariko Taya
photo: Mariko Taya
“木曽漆器づくりの技術による漆硝子への挑戦は約20年前に始まったそうです。漆ガラスの持つ透明な質感と不透明な質感を駆使して、独特の奥行きのあるお皿が出来上がりました。職人の手仕事により丁寧に塗り描かれ、一点一点の表情の違いが愛着に変わる、魅力的な技法です。”
“I learned that the making of lacquer glass (Urushi glass) using Kiso lacquerware (Kiso Sikki) techniques began about 20 years ago. I designed a plate that has a unique depth using transparent and non-transparent textures of Urushi glass. Each plate is hand-painted by craftsmen, and this attractive technique can create a unique piece that becomes something you cherish.”